Druifje, wat naar
Ook dat jullie zo met jullie handen in het haar zitten. Zit hij zelf wel lekker in zijn vel, of is hij ongelukkig?
Wat volgens mij één van de issues is met die plusklasjes, is dat ze vaak door reguliere leerkrachten begeleid worden. Ik heb niet het idee dat die voldoende weten van de zwakke executieve functies bij hb-kinderen, en hoe je daarmee om moet gaan. Voorbeelden uit onze plusklas:
- de kinderen moesten in groep 4 ineens een spreekbeurt voorbereiden voor in de plusklas, maar kregen 0 uitleg of begeleiding met hoe je zoiets aanpakt. Het idee van de leerkracht was: 'leuk, extra uitdaging', maar wij hadden er vooral als ouders heel veel werk aan om T. op weg te helpen (boeken lenen in de bieb, informatie selecteren, hoofdstukindeling maken...)
- nu in groep 7 moesten ze in groepjes van drie een project en presentatie maken, buiten de schooltijden om. Met drie hoogbegaafde kinderen uit drie verschillende klassen. Nou, succes, die kinderen kunnen dat toch helemaal niet zelf organiseren! Zeker tegenwoordig met werkende ouders, NSO etc. Ze hebben een 4 gehaald.
- Er zit zo'n 80% meisjes in de plusklas. Jongens worden er regelmatig weer uit gezet omdat ze zich te druk gedragen of lagere cito-scores halen (vaak uit slordigheid of onderpresteren), hoor ik van andere ouders. T. mag steeds wel blijven, maar dat is ook kantje boord volgens mij. Alsof je alleen in een plusklas mag als je een braaf kind bent dat keurig netjes schrijft en braaf doet wat de juf zegt.
- de plusklaskinderen krijgen wel extra huiswerk, maar worden niet geholpen met het huiswerk in de agenda schrijven, plannen etc.
(Uffe, sorry voor de topicvervuiling, even klagen
)