Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Ben jij voor je uitvaart verzekerd?

Ja
57
72%
Nee, ik heb niks geregeld, ook geen spaargeld
6
8%
Nee, ik heb voldoende spaargeld
16
20%
 
Aantal stemmen : 79

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 00:46

Mijn moeder heeft dit lopen voor mij en mijn broer. Ik moet dit nog altijd overnemen.

Mijm broer waS voor 6000 euro verzekerd en dat waz nog niet eens de helft van wat de hele crematie koste.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 07:34

Ja.

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje egoistisch als je je niet verzekert. Je nabestaanden komen niet zomaar aan jouw spaargeld en dat brengt dan toch weer een boel extra rompslomp met zich mee waar je op dat moment geen zin in hebt.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 08:03

Mijn vader was ook niet voldoende verzekerd Betty. Ik heb nog bijna €5000 neer moeten tellen (er moet toch ook een steen op het graf ook).

M'n ouders waren daar overigens wel op gewezen door hun uitvaartverzekering, maar dat is zoiets wat 'dan nog wel even komt'. En toen was het te laat.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 16 Jan 2018 10:07, in totaal 1 keer gewijzigd.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 09:20

Ik ben ook verzekerd. Mijn vriend niet en dat is nog altijd een beetje een puntje ter discussie. Ik zadel hem ook liever niet op met de kosten, de rompslomp en alle andere zaken die erbij komen kijken. En daarnaast, ik vind dat mijn geliefden wel iets leukers kunnen doen met mijn spaargeld dan mij te begraven. Laat hun dat geld lekker houden, mij kost het nu iets van 30 euro per kwartaal, dat mis je niet eens echt. Als er van mijn bankrekening ineens 10K moet worden getrokken voor een sobere kist, met een karige bitterbal/ borrel dan vind ik dat ernstig zonde van mijn hard verdiende spaargeld.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 09:23

Ik niet, maar er komt genoeg geld vrij.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 16 Jan 2018 16:34, in totaal 1 keer gewijzigd.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 09:29

MissEnergy schreef:Nee, want het is een verzekering. Er komt genoeg geld vrij (en is beschikbaar bij nabestaanden) om begraven/gecremeerd te worden.

Zoals mijn opa altijd zei: "ze laten je echt niet zomaar boven de grond staan..."
Mocht er echt geen geld zijn, dan kan de gemeente bijvoorbeeld je uitvaart regelen.


Dat klopt ja, maar weet je ook dat je dan helemaal geen uitvaart krijgt en dr niemand echt afscheid van je kan nemen? Lekker voor evt man en kinderen...

Ik ben wel verzekerd omdat ik niet wil dat al mijn spaargeld opgaat hieraan, dat laat ik liever aan m'n kinderen. Ik heb eens uitgerekend als ik zoveel jaar betaal en dan valt 't nog best mee wat je betaald. Tuurlijk betaal je voor zekerheid, maar dat heb ik dus liever dan.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 09:55

MissEnergy wat bedoel je met 'Nee, want het is een verzekering.'? Heb jij iets principieels tegen verzekeringen?

Ik ben wel verzekerd voor een uitvaart, ik vind dat ook heel logisch. Het kost bijna niets (volgens mij iets van een tientje per maand max) en het neemt zoveel zorgen weg. Ik wil dat mijn nabestaanden afscheid kunnen nemen zonder geldzorgen, aanspreken van hun eigen of mijn spaargeld (laat ze daar lekker iets leuks voor doen), en zonder schulden.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 10:05

Mag ik iets vragen aan de mensen die zeggen 'nee want ik heb spaargeld' ?

Hebben jullie dan allemaal een en/of rekening, waardoor er op korte termijn iemand bij dat spaargeld kan, als dat nodig is?

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 10:26

Ja, wij zijn verzekerd. Ik heb een eigen polis, de kinderen zijn bijgeschreven bij mijn vriend. Ik betaal €9 per maand, maar moet het weer eens nakijken wat er allemaal vergoed wordt. Mijn oma is in oktober overleden en had een verzekering, maar het was niet voldoende voor alle kosten. Ik wil dat later niet voor mijn nabestaanden, dat ze zich daar zorgen over moeten maken.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 10:44

Quizzle schreef:Mag ik iets vragen aan de mensen die zeggen 'nee want ik heb spaargeld' ?

Hebben jullie dan allemaal een en/of rekening, waardoor er op korte termijn iemand bij dat spaargeld kan, als dat nodig is?


Bij zijn overlijden krijg ik toegang tot bepaalde (spaar) rekeningen ja. Dat is zo opgenomen in het testament van m'n man. Daar kan dan een crematie van bekostigd worden.

In geval dat ik overlijd bekostigt hij het zelf.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 11:28

Ik ben verzekerd al vanaf mijn geboorte. Mijn vriend heb ik meeverzekerd bij mij. Zoon is gratis tot 18 jaar.

Ik ben heel blij dat ik verzekerd ben. Want toen mijn dochtertje overleed na de vroeggeboorte mocht het via mijn verzekering ondanks dat ik haar in alle commotie nog niet had aangemeld bij hun.
Dit waren alleen dingen in natura zoals de dienst, crematie en de koffietafel. Kist was niet nodig, want we hadden een mandje.
Deze kosten waren al over de 8000 euro. De kosten voor een volwassen persoon zijn nog hoger dan vind ik het zonde dat ineens al het spaargeld weg is, wat je dan misschien liever in de hypotheek stopt, zodat je met wat minder maandlasten kan rondkomen. Of in dr studie van je kinderen.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 11:29

Maar, vind je dat niet zonde? een beetje uitvaart, zeker met veel mensen, kost gewoon echt veel geld. Terwijl doodgaan het enige zekere ongeveer in je leven is. Het is niet alsof je je verzekert tegen een klein risico. En dan vind ik dat geld, wat op de spaarrekening staat zo zonde om eraan uit te geven. Laat anderen daar dan maar lekker van genieten.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 11:33

Weet niet of je mij bedoelt? M'n man vindt het niet nodig en gezien het zijn geld is, is dat zijn beslissing.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat het wel heel slim is om te doen. Wat je zegt: Doodgaan gaat iedereen, dat staat vast, dus vroeg of laat heb je er wat aan.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 11:59

Wij hebben een overlijdensrisico verzekering van 200.000 euro. Dus genoeg om een uitvaart te regelen.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 13:38

Geen verzekering. Ik + nabestaanden hebben voldoende spaargeld.

Vind 10 euro id maand ook best aantikken trouwens, voor een verzekering waar je gemiddeld 40/50/60 jaar (!) premie voor afdraagt. En dan is t verzekerd bedrag meestal ook niet superhoog. Die 10 euro pm zou je ook op een spaarrekening kunnen storten!

Mijn opa had ook zon verzekering en we hadden echt geen rare eisen of iets heel groots qua uitvaart (zelfs heel klein met alleen eigen directe fam.) en we moesten als familie alsnog een deel zelf betalen, want dat dekte die verz. niet.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 13:44

SophieZMY schreef:Geen verzekering. Ik + nabestaanden hebben voldoende spaargeld.

Vind 10 euro id maand ook best aantikken trouwens, voor een verzekering waar je gemiddeld 40/50/60 jaar (!) premie voor afdraagt. En dan is t verzekerd bedrag meestal ook niet superhoog. Mijn opa had ook zon verzekering en we hadden echt geen rare eisen of iets heel groots qua uitvaart (zelfs heel klein met alleen eigen directe fam.) en we moesten als familie alsnog een deel zelf betalen, want dat dekte die verz. niet.

Als je 80 jaar premie betaalt heb je in totaal 9600 euro ingelegd. Een gemiddelde uitvaart kost toch al snel 7500-10.000 euro, dus ik vind dat dan wel meevallen. En 80 jaar is vrij ruim gerekend, aangezien kinderen volgens mij tot hun 18e gratis meeverzekerd zijn.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 13:46

Maar hoezo tikt dat aan Sophie. 10 euro per maand aan verzekering is 120 euro. Daarmee zit je na 50jaar verzekering betalen nog maar aan 6000euro. Daarmee red je het vaak niet een hele uitvaart bekostigen.

Buiten dat wie zegt dat je 50 jaar betaald. Misschien maar 10 jaar. Hoe dan ook zitten je naasten op deze manier na je overlijden niet met deze kosten maar het geld dat er is kan gebruikt worden voor andere zaken.

Voor degene die zeggen genoeg spaargeld. Staat dat op een aparte rekening dan? Waar je niets vanaf haalt voor andere dingen. Dus staat het altijd gereserveerd voor een eventuele uitvaart.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 13:47

Als ik 60 x 12 x 10 zou sparen, dan kom ik uit op een bedrag van € 7200.00. Door de tien euro aan de verzekeringsmaatschappij te geven weet ik zeker dat mijn uitvaart maximaal € 15.000 mag kosten. En daarnaast heb ik de afgelopen 17 jaar niet alleen maar tien euro betaald. Ik ben begonnen met drie gulden en dat is nu negen euro. Als ik morgen overlijd, dan nog heb ik recht op een uitvaart van € 15.000.

Mijn man is pas sinds twee jaar verzekerd tegen uitvaartkosten. Door zijn ziekte ligt zijn premie enorm hoog. Zou hij morgen overlijden, dan moet ik mijn eigen geld aanspreken om hem op een waardige manier ter aarde te bestellen. Hij betaald ruim tien euro voor een vergoeding van 6.000 euro. Maar ik had in twee jaar, door dat tientje zelf te sparen, slechts 240 euro elkaar.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 13:59

Tsja iedereen mag dat voor zichzelf beslissen toch?
Je koopt t risico tot een bepaald bedrag af, dus als je daar fijn gevoel bij hebt moet je dat zeker doen. Wij voelen die urgentie niet en zijn bereid onze spaartegoeden er voor aan te spreken.

En wat ik al zei, de meeste verzekeringen dekken helemaal niet je totale uitvaartkosten, maar toppen af op een bepaald bedrag. Daar spaar ik liever zelf voor.

En ik vind 7000 euro aan premie wél veel geld, ook al klinkt een tientje per maand als weinig. Zeker als t uit te keren bedrag dan ook ongeveer rond die 7000 zit. Wie weet ook hoeveel die 7000 (of hoeveel t dan ook is) over x jaar nog waard is/ wat voor uitvaart je er dan nog mee kunt bekostigen. Met t in eigen beheer houden ben je dan flexibeler.

Maar goed ik neig sowieso in brede zin meer naar zelf regelen / zelf sparen / t risico nemen dan dat ik me overal voor verzeker trouwens, dus dat past ook meer bij mij.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 14:04

SophieZMY schreef:
En wat ik al zei, de meeste verzekeringen dekken helemaal niet je totale uitvaartkosten, maar toppen af op een bepaald bedrag. Daar spaar ik liever zelf voor.


Je mag zelf beslissen wat je doet. Als jij het geld voor handen hebt op het moment dat je komt te overlijden, dan raad ik je inderdaad aan om het niet over te laten aan een verzekeringsmaatschappij. Maar mijn uitvaartverzekering dekt te totale kosten en topt het niet af en nee, er is ook geen sprake van 'een eigen risico'. Ze betalen dat waarvoor je verzekerd bent. Ik investeer de helft zelf en krijg het dubbele ervoor terug. Wanneer ik mijn ogen sluit hoop ik alleen maar dat mijn nabestaanden geen omkijken hebben in de begrafenis/crematie. Daar zorg ik als levende voor.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 14:11

Maar hoe kan t dan dat een verzekeringsmaatschappij het dubbele kan uitkeren van wat jij inlegt. En dat voor al hun verzekerden?

Hebben jullie dan ook, om je nabestaanden te ontlasten, al een idee/plan wat voor uitvaart je zou willen? Dat zou ik dan weer wél handig vinden om op die manier de mensen om je heen te ontzorgen. Maar heb t zelf ook nog niet gedaan hoor trouwens, denk elke keer ‘komt wel’. Ergens op m’n to-do list.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 14:20

Dat moet je echt aan een verzekeringsagent vragen, daar durf ik jou geen antwoord op te geven. Het zal zo zijn dat de ene maandelijkse premie verder doorloopt dan die van een andere. En het feit dat Monuta zijn eigen uitvaartcentra's heeft zal ook meewerken. Maar een echt antwoord heb ik niet.

Ik kan trouwens ook deze maand een levensverzekering afsluiten voor een ton, de maandpremie voldoen, en over twee maanden dood zijn. Het zal zijn ingecalculeerd dat de één vroeger gaat dan de ander?

Na mijn dood heb ik vooralsnog een woning die verkocht kan worden. Spaartegoeden en een lopende rekening. Deze komen mijn man toe. Ik ben dood echt meer waard, qua geld, dan levend. En toch vind ik het belangrijk dat ik een uitvaartverzekering heb die hen de stress van het echte geld, op het moment van overlijden, uit handen neemt.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 14:27

Ze beleggen het geld en vermeerderen het op die manier.

Ik ben niet verzekerd. Ik verzeker niet tegen lasten die ik zelf kan dragen.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 14:54

Ja normaal gesproken werkt een verzekering op
Solidariteitsbeginsel. Iedereen betaalt premie maar niet iedereen heeft (tegelijkertijd) een uitkering nodig.
Maar bij een uitvaartverzekering krijgt wel iedereen sowieso ooit een keer een uitkering. Als je dan zelfs bij de maximale looptijd t dubbele krijgt van wat je inlegt (en dus ook t max bedrag als je heel vroeg zou komen te overlijden en maar 1 jaar premie hebt betaald bijvoorbeeld). En tuurlijk belegen ze t geld dus wordt je inleg wel meer waard. Maar dat leidt niet tot verdubbeling van t totale bedrag. Dus ergens moeten er mensen meer premie betalen dan ze uitgekeerd krijgen volgens mij, anders gaat zon verzekeraar op termijn failliet.

Maar goed beetje erg off topic dit, ik ben ineens benieuwd naar t verdienmodel van zon verzekeraar haha.

Re: Ben jij voor uitvaart verzekerd?

16 Jan 2018 15:04

Nee ik heb geen verzekering. Als ik overlijd is er genoeg geld beschikbaar bij mij en mijn nabestaanden. Mijn ouders hebben wel tot mijn 30e betaald en daar komt ongeveer €3000 uit vrij.

Ik ben net als Sophie voor niet alles verzekeren. Ik ben alleen verzekerd voor zaken waarvan ik de kosten niet zelf kan dragen.
Plaats een reactie