Desktop versie van Zeg maar Yes
Plaats een reactie

Alles gebeurt met een reden?

20 Mei 2018 14:48

In alles wat ik doormaak in het leven, heb ik het idee dat er een reden achter zit. Hoe is/zit dit bij jullie?

Re: Alles gebeurt met een reden?

20 Mei 2018 14:54

Nee. Dat denk ik niet. Al is het soms wel lekker om het te denken.

Re: Alles gebeurt met een reden?

20 Mei 2018 14:56

Niet bij alles hoor. Ik heb wel het idee dat veel een doel dient, zoals volwassener/liefdevoller/geduldiger/wijzer/etc. te worden.

Re: Alles gebeurt met een reden?

20 Mei 2018 15:21

Ik geloof wel dat je van tegenslagen wijzer en sterker wordt, maar niet dat daar een hogere macht achter zit.

Re: Alles gebeurt met een reden?

20 Mei 2018 15:24

Als het met een reden zou gebeuren, dan zit er dus iets of iemand achter.
Ik geloof niet dat dingen gebeuren met een reden. Ik geloof in toeval en mensen zijn heel goed in verbanden leggen, dat is hoe onze hersenen werken, omdat gebeurtenissen en indrukken/ervaringen anders té random zijn om te kunnen opslaan in onze hersenen.

Re: Alles gebeurt met een reden?

20 Mei 2018 16:04

Ik zie dat ik de ik-vorm heb aangenomen, maar het was meer een stelling. Dacht ik aan, omdat ik mijn moeder zei dat alles met een reden is en daar niet helemaal achterstond. Was benieuwd naar jullie mening.

Re: Alles gebeurt met een reden?

20 Mei 2018 17:09

Ik denk wel dat alles gebeurt met een reden, en sommige dingen hebben zo moeten zijn. Maar sommige dingen snap ik niet, zoals mijn tante die op 21-jarige leeftijd overlijd. Of een vriend van mij die plotseling overleden is.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 07:48

Daar had ik het een paar weken geleden met een vriendin over. Ik heb daar lang een soort van in geloofd, maar nu kan ik dat niet meer. Wat moet er dan voor reden achter zitten dat sommige mensen zoveel moeten doorstaan. Ik geloof nu eerder in pech en geluk. Sommige mensen zeggen tegen mij dat er wel een soort van reden achter zit, dat alleen de mensen die het aan kunnen zoveel pech en verdriet krijgen. Dat vind ik heel lief bedoeld, maar geloof ik ook niet in.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 07:50

Nee, daar geloof ik niet in. Ik geloof net als Bisq in pech en geluk. En toeval en willekeur.

Edit: dat vind ik toch zo'n stomme opmerking Bisq, hoe lief bedoeld ook. Dus omdat je het aankunt krijg je het ook allemaal op je bord. Nou, lekker dan. Dan had ik het liever niet aangekund en was mijn leven rimpelloos verlopen.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 08:52

Nee daar geloof ik niet in. Wel in toeval en simpelweg pech of geluk hebben.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 09:45

Ik vind dat een vorm van wensdenken die wel verklaarbaar, maar niet houdbaar is.

Wat is jouw mening Fedora?

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 10:30

Ik geloof daar ook niet in. Ik vind het wel altijd mooi/bijzonder om te zien hoe gebeurtenissen als een soort puzzel in elkaar vallen.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 10:44

Alles niet, maar sommige dingen wel daar geloof ik wel in. Alleen is die reden niet altijd direct zichtbaar.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 11:02

Nee ik geloof daar totaal niet in. En ook niet dat je op je bordje krijgt wat je kunt dragen, want wat je op jee bordje krijgt heb je mee te dealen (dus kun je dan vanzelf "aan") of je moet uit het leven stappen (guess what, suicide is a thing). Ik geloof in pech, geluk en patronen (mensen gedragen zich of maken keuzes obv eerdere ervaringen). Dat laatste is ook een soort reden voor bepaalde gebeurtenissern soms, maar niet in een hogere reden.

Wel geloof ik dat je uit alle ervaringen goed en slecht levenslessen kunt halen. Maar dat is retrospectief. Die dingen zijn niet op jouw pas gekomen om jou die lessen te leren.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 12:08

Geel schreef:Niet bij alles hoor. Ik heb wel het idee dat veel een doel dient, zoals volwassener/liefdevoller/geduldiger/wijzer/etc. te worden.
Dit geloof ik ook. Je leert van alles wat je meemaakt. Ik probeer erop te vertrouwen dat alles wat ik meemaak zo heeft moeten zijn en het erom gaat hoe ik erop reageer en ermee om ga.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 17:14

Caulfield schreef:
Wat is jouw mening Fedora?


Alles wat er in de afgelopen 3.5 jaar gebeurde, bleek een reden te hebben. Ik ben niet voor niets bij mijn man, onze relatie werd sterker en beter doordat hij ziek werd. We leerden elkaar te begrijpen, te vertrouwen en elkaar lief te hebben. Hij kon aan mij zijn verhaal kwijt, werd als mens beter en ik heb hem uit zijn neerslachtigheid gehaald door op hem in te blijven praten met positieve woorden. Ik ben opener geworden, want eigenlijk leef ik alleen voor mezelf.

Tja, of dat allemaal met reden gebeurde? Ik weet het niet. Maar onze ontmoeting heeft ons beiden veel gebracht en verder gebracht in dit leven.

Re: Alles gebeurt met een red

21 Mei 2018 17:21

Tja, dat laatste wat je zegt is natuurlijk een waarheid als een koe. Iedere gebeurtenis heeft gevolgen. Dat wil niet zeggen dat die gebeurtenis had moeten plaatsvinden, of dat de gevolgen niet waren opgetreden als de deze specifieke gebeurtenis niet had opgetreden. En dat laatste is nou juist wat causaliteit is.
Maar goed, de hersenen zien graag verbanden, en positieve gevolgen bemerken van negatieve gebeurtenissen is heel prettig.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 18:28

Ik geloof meer dat alles een gevolg heeft. En dat je daar voor een groot deel zelf invloed op hebt. Dus hoe je ergens mee om gaat.
Als ik hoor dat ‘alles met een reden gebeurd’ heb ik altijd het idee dat die persoon zijn handen in de lucht steekt en geen eigenaarschap neemt over bepaalde situaties. En dat vind ik een te makkelijke gedachte.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 18:44

Soleil schreef:Ik geloof meer dat alles een gevolg heeft. En dat je daar voor een groot deel zelf invloed op hebt. Dus hoe je ergens mee om gaat.
Als ik hoor dat ‘alles met een reden gebeurd’ heb ik altijd het idee dat die persoon zijn handen in de lucht steekt en geen eigenaarschap neemt over bepaalde situaties. En dat vind ik een te makkelijke gedachte.


En ik vind dat je dit mooi verwoord hebt; ik kan me hier zeker in vinden.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 18:53

Wat Soleil zegt inderdaad. In jouw geval Fedora, stel dat het anders was gelopen. Stel je was uit elkaar gegaan met je man (toen vriend) en inmiddels gelukkig met een nieuwe man. Dan had je misschien wel gezegd ‘gelukkig dat het zo gelopen is, anders had ik nu een hele zieke vriend/man gehad’.
Ik denk dat we ons heel goed kunnen aanpassen aan de situatie waarin we belanden en daar leer je vaak weer van.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 19:03

Scandic schreef:Wat Soleil zegt inderdaad. In jouw geval Fedora, stel dat het anders was gelopen. Stel je was uit elkaar gegaan met je man (toen vriend) en inmiddels gelukkig met een nieuwe man. Dan had je misschien wel gezegd ‘gelukkig dat het zo gelopen is, anders had ik nu een hele zieke vriend/man gehad’.
Ik denk dat we ons heel goed kunnen aanpassen aan de situatie waarin we belanden en daar leer je vaak weer van.


Maar ik hield van die man en ik kon me geen leven zonder hem voorstellen, ook al ging het niet lekker tussen ons. Ik weet nog dat ik hoopte dat dé buurman mij zou redden en mij het leven zou bieden, wat mijn man niet kon. Desondanks zijn we selfmade en wordt ons leven, onze relatie, onze situatie steeds rooskleuriger. En toch ergens denk ik, er is in die 3.5 jaar een reden geweest voor wat gebeurde. Niet omdat ik mijn handen in de lucht steek en wil zeggen dat het ons allemaal maar is overkomen, maar wel omdat het logica is voor mijn hoofd/hersenpan.

Re: Alles gebeurt met een reden?

21 Mei 2018 19:23

Nee daar geloof ik niet in.

Re: Alles gebeurt met een reden?

27 Mei 2018 09:11

Ja daar geloof ik wel in.
Er zijn wel aantal dingen gebeurd waarvan ik denk: als dat niet was gebeurd was dit en dit ook niet gebeurd dus heeft het een reden gehad.

Re: Alles gebeurt met een reden?

27 Mei 2018 09:22

Tom schreef:
Soleil schreef:Ik geloof meer dat alles een gevolg heeft. En dat je daar voor een groot deel zelf invloed op hebt. Dus hoe je ergens mee om gaat.
Als ik hoor dat ‘alles met een reden gebeurd’ heb ik altijd het idee dat die persoon zijn handen in de lucht steekt en geen eigenaarschap neemt over bepaalde situaties. En dat vind ik een te makkelijke gedachte.


En ik vind dat je dit mooi verwoord hebt; ik kan me hier zeker in vinden.


Ik ben het hier ook mee eens! Al zoek ik wel vaak verklaringen waarom dingen gebeuren en gaan zoals ze gaan.

Re: Alles gebeurt met een reden?

27 Mei 2018 09:27

Libelle' schreef:Ja daar geloof ik wel in.
Er zijn wel aantal dingen gebeurd waarvan ik denk: als dat niet was gebeurd was dit en dit ook niet gebeurd dus heeft het een reden gehad.

Dat is eigenlijk wat ik in een eerdere post bedoelde met dat ik het mooi vind hoe alles als een puzzel in elkaar valt. Maar hadden bepaalde gebeurtenissen niet gebeurd dan had die hele puzzel gewoon heel anders -en wellicht ook heel mooi,je weet het niet- in elkaar gevallen, dus ik geloof niet per definitie dat er een reden achter bepaalde gebeurtenissen zit.
Plaats een reactie